Przestępstwa związane z oszustwami bankowymi, między innymi z wyłudzeniami pieniędzy z kont bankowych, z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Niestety, oszuści wymyślają coraz to nowe sposoby na dokonywanie wyłudzeń, a klienci banków nie zawsze wiedzą, jak się bronić. No właśnie – jak zareagować w przypadku wyłudzenia pieniędzy z konta?
Przede wszystkim warto wyjaśnić, na czym dokładnie polega wyłudzenie środków z konta bankowego. Otóż chodzi tutaj o sytuacje, w których dochodzi do utraty środków, które znajdowały się na koncie – najczęściej za sprawą nieautoryzowanej przez właściciela konta transakcji.
Przestępcy korzystają z różnorodnych metod dokonywania takich oszustw. Wykorzystują między innymi fałszywe SMS-y, fałszywe strony bankowe czy linki do płatności, które – przynajmniej pozornie – wydają się zaufane. Bardzo często kradzież odbywa się podczas rozmowy telefonicznej z osobą, która podaje się za konsultanta bankowego. Coraz popularniejszą metodą są także wyłudzenia kodów BLIK. Niestety, w wielu przypadkach właściciele konta tracą znaczne kwoty – niejednokrotnie są to oszczędności życia.
Jeśli zauważyłeś, że padłeś ofiarą wyłudzenia pieniędzy z konta, przede wszystkim postaraj się zachować spokój. Utrata dużej ilości pieniędzy jest niezwykle stresującym wydarzeniem, jednak nie należy panikować. Przede wszystkim ustal, co dokładnie się wydarzyło. Jaką kwotę straciłeś? Kiedy mogło dojść do wyłudzenia? Skorzystałeś z jakiejś formy płatności internetowej? A może rozmawiałeś z konsultantem banku i podałeś hasło do logowania?
Pierwszą rzeczą, którą możesz zrobić, jest skontaktowanie się z bankiem. W trakcie rozmowy opowiedz o tym, co się wydarzyło, a następnie spróbuj wycofać transakcje wychodzącą. Możesz też złożyć reklamację. Co bardzo ważne, musisz zablokować dostęp do środków, które pozostały na koncie. W ten sposób uchronisz je przed kradzieżą.
Kiedy już skontaktujesz się z bankiem, jak najszybciej poinformuj policję o zaistniałym wydarzeniu. Jest to bardzo ważny krok, którego nie należy pomijać.
Oczywiście im szybciej zareagujesz, tym lepiej. Kiedy zauważysz, że doszło do wyłudzenia pieniędzy z konta, musisz jak najszybciej zablokować zarówno pozostałe na koncie środki, jak i karty płatnicze. Nie masz bowiem pewności, jak wiele informacji udało się uzyskać przestępcom.
Kwestię tę reguluje również art. 42 Ustawy o usługach płatniczych, zgodnie z którym użytkownik zobowiązany jest do niezwłocznego zgłaszania bankowi wszelkich kradzieży, przywłaszczeń czy nieuprawnionego użycia instrumentu płatniczego.
Niezwykle istotne jest to, co na temat wyłudzeń z kont bankowych mówią przepisy. Kto ponosi odpowiedzialność w takich sytuacjach?
Zgodnie z treścią art. 46 ust. 1 Ustawy o usługach płatniczych, podmiotem odpowiedzialnym w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji jest bank. W takiej sytuacji to dostawca płatnika jest zobowiązany niezwłocznie dokonać na rzecz płatnika zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji płatniczej. W przypadku, gdy płatnik korzysta z rachunku płatniczego, bank musi przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza.
To niezwykle ważna informacja, ponieważ wiele osób wychodzi z założenia, że odpowiedzialność za wyłudzenie ponosi klient, który – choć nieświadomie – dopuścił do utraty środków. Niestety, w praktyce często okazuje się, że banki nie decydują się na oddanie środków.
Choć – zgodnie z prawem – bank zobowiązany jest do dokonania zwrotu środków, które utracono na skutek nieautoryzowanej transakcji – w praktyce okazuje się, że nie jest to takie proste. Niejednokrotnie banki nie uwzględniają reklamacji, powołując się na rażące niedbalstwo klienta.
Najczęściej banki powołują się na art. 46 Ustawy o usługach płatniczych. Reguluje on wszelkie kwestie związane z obowiązkami użytkownika instrumentu płatniczego. Czytamy w nim, że:
Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42 obowiązki użytkownika instrumentu płatniczego.
A art. 42 analizowanej Ustawy możemy natomiast przeczytać, że:
W celu spełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, użytkownik, z chwilą otrzymania instrumentu płatniczego, podejmuje niezbędne środki służące zapobieżeniu naruszeniu indywidualnych danych uwierzytelniających, w szczególności jest obowiązany do przechowywania instrumentu płatniczego z zachowaniem należytej staranności oraz nieudostępniania go osobom nieuprawnionym.
Niestety, przestępcy bardzo często wykorzystują bardzo sprytne sposoby na uzyskanie dostępu do danych uwierzytelniających. Czy to, że banki powołują się na rażące niedbalstwo klienta, przekreśla szanse na odzyskanie pieniędzy z konta? Niekoniecznie!
Jeśli padłeś ofiarą wyłudzenia pieniędzy z konta bankowego, a bank nie poczuwa się do odpowiedzialności i odmawia zwrotu utraconych środków, możesz zdecydować się na złożenie pozwu przeciwko bankowi. Oczywiście istnieją też inne rozwiązania, takie jak wejście na drogą przedsądową, jednak z reguły banki nie uznają tego typu roszczeń. Innymi rozwiązaniem może być złożenie wniosku o interwencję do Rzecznika Finansowego. Niestety, postępowanie takie może trwać bardzo długo, a decyzja Rzecznika Finansowego nie jest wiążąca dla banku.
Właśnie dlatego wejście na drogę sądową wydaje się jedynym skutecznym sposobem na odzyskanie pieniędzy. W pierwszej kolejności warto znaleźć kancelarię, która pomaga ofiarom wyłudzeń z konta. Prawnicy dokonają dokładnej analizy całej sytuacji – w tym celu konieczne będzie dokładne opisanie, co się wydarzyło. Następnie przeprowadzą oni analizę umowy z bankiem i określą, jakie są szanse na wygraną.
Wyłudzenie pieniędzy z konta bankowego to przestępstwo, do którego dochodzi coraz częściej. Oczywiście każdy z nas powinien zachować szczególną ostrożność, a przede wszystkim – nie należy podawać żadnych danych autoryzacyjnych do konta bankowego. Niestety, oszuści stosują rozmaite sztuczki, przed którymi nie zawsze możemy się uchronić. Jeśli padłeś ofiarą kradzieży środków z konta, zacznij od powiadomienia banku i organów ścigania. Zgodnie z prawem, bank powinien zwrócić utracone środki. Jeżeli tak się nie stanie, jedynym sposobem na odzyskanie oszczędności może okazać się wejście na drogę sądową. W takim przypadku warto zadbać o profesjonalne wsparcie prawne.